H.A.N.G.A.T

Hari ini hari ahad. Semalam hari sabtu dan kelmarin pulak hari jumaat. Aku masih tercongok di atas kerusi sambil menghadap laptop kesayanganku ini. Hampir 2 minggu aku membiarkan diriku merindu untuk berblog. Almaklumlah kan, bila balik umah yg agak kuno tanpa jaringan internet itu, aku mula berkira-kira untuk menjadi orang zaman batu.. Setiap hari merenung siling dan dinding yang tidak bernyawa. Main kenyit2 mata pon x dilayan.. dah namanye batu mizah oiii!!

Sebenarnya, rumah batu bercat kuning itu tidaklah sekuno mana.. Masih mampu mengejar peredaran masa yang kian pantas meninggalkan manusia yang leka di belakang.. Kalau diamat-amati, di dalam rumah yg tidak semewah mana itu terduduk 2 bijik tv serta sebijik radio di satu sudut yang agak menarik.. Dengan adanya radio dan tv itu, aku masih mampu mengikuti perkembangan semasa.. yang hangat diperkatakan sejak beberapa hari yang lalu - kenaikan harga minyak di malaysia, dgn mendadak sekali!

Sebaik aku mula belayar di alam maya ini, aku tibe2 terjumpe satu blog milik bekas dak jan06 ni.. Khairi majid, sape ntah.. yg aku taw die tuh bekas dak meche (menurut cik keping yg sempat mengingatinya) and skang ni kat france.. Kt dalam blog die tu ade la bermacam-macam entry yg menarik, nice. Aku suke baca walaupon aku x knal die tu sape, yg penting sikap suka membaca yg aku punyai ini harus diteladani oleh setiap lapisan masyarakat.. oh ya, ade satu lagu pasal membaca yg liriknya kedengaran begini apabila dibaca

To gain knowledge
everyone has to read..
let's reach out
open up your mind
Tak kesah la kan, bace ape pon, yg penting baca.. and apa yg dibaca tu mestilah mendatangkan faedah.. bace blog org pon kire berfaedah ape.. kite dpt taw sedikit-sebanyak pasal isu-isu semasa yg dibangkitkan oleh si blogger itu.. seperti si khairimajid ni, die ade post satu entry pasal perbandingan harga minyak antara negara-negara pengeluar minyak ngan Malaysia..

Mari kita bandingkan harga minyak di negara pengeluar minyak lain. Adakah Malaysia yang paling rendah? UAE– RM1.19/litre Eygpt– RM1.03/litre Bahrain– RM0.87/litre Qatar– RM0.68/litre Kuwait– RM0.67/litre Saudi Arabia– RM0.38/litre Iran– RM0.35/litre Nigeria– RM0.32/litre Turkmenistan– RM0.25/litre Venezuela– RM0.16/litre MALAYSIA– RM2.70/litre


dan ini pula antara respon2 dari pelawat blog http://khairimajid.blogspot.com/ ini..

minyak naik tinggi mana pun kena beli jugak, dah tak boleh buat apa, ada minyak pun tak guna, harga mahal semacam , memang malaysia pelik.

duh,.. minyak lagi... takde topik len ke... kang aku nek minyak kang!!! aku jadi orang minyak mer**** semua orang!!! wahahahaha!!!


oh là là... mane boleh nk bandingkan harga2 minyak tu ngan negara2 pengeluar minyak TERBESAR di dunia. mmg la murah! sumer negara yang tersenarai tu menghasilkan from 2 juta hingga 10 juta barrel petroleum sehari! malaysia hasilkan 700,000 saja. even brunei yg org ckp kaya minyak hasilkan 200,000 barrel je sehari. And then sumer negara tu ade reserve minyak lebih 50 tahun, u.a.e. even ada reserve minyak until 100 tahun akan datang n malaysia lak dijangka habis pada 2013! aku bukannye sokong tindakan kerajaan dr segi yg aku rasa cara diorg naikkan minyak tu agak abrupt. but still, aku rasa org malaysia terlampau dependent smpikn kita tak leh hidup tanpa subsidi. maksud aku, subsidi kalo nk bagi petani sumer tu, ok la tapi kalo harga setong minyak naik dua kali ganda dari kira-kira $60 ke $120 but minyak malaysia naik beberapa sen ja, bankrupt la negara kite. nanti kalo byk masalah kwgn kt malaysia lak, kita jugak yg blame kerajaan nnt. so, sori la pjg sgt bebel, but just so ppl know...
dan ini pula komen aku.. (aku x post kt blog khairi tuh)

Aku xtaw sejauh mana betulnya msg forward yg si khairi dpt tuh.. maen forward jek diorang ni kan.. huhu. Aku sokong komen yg ke-3 yg aku sendiri xtaw dari sape.. tp idea tu ade.. hmm.. mmg harga minyak naek dgn sgt mendadak tp tu la kan, rakyat M'sia ni x abes2 ngan subsidi.. asek2 nk kene bantu.. Tp, tgk dari satu sudut laen, bila difikir-fikir, mmg PERLU bantu tp kalo difikirkan lebih dalam, sampai bila perlu dibantu?? Bila mereka (sebenarnya kita - rakyat M'sia) nk jd independent?? Every 31st August we celebrate 'Independence Day' but are we independent enough?? KLCC, Eye On Malaysia, even UTP yg kita bangga-banggakan ni pon, bkn org M'sia yg buat.. sume org luar. Tibe2 plak terbuat entry versi serius.. adess!

Aku hidup di perkampungan nelayan yg rata2nya nelayan yg x kaya hidup kt kampung tuh.. Bayangkan, nelayan kecil-kecilan turun ke laut utk tangkap ikan tp hasil yg diorang dpt xlah seberapa (nama pon kecil-kecilan) Turun ke laut perlukan minyak diesel yg bukan seliter, berliter2! dan harga diesel seliter plak brape RM ye.. bile didarabkan dgn berliter-liter itu jumlahnye berapa?? Katakanlah hari tuh rezeki nelayan tuh ciput jek, dpt la tangkap beberapa ekor ikan yg kalau dijual pon dapat berbelas-belas ringgit jek.. Tak ke kesian kat nelayan tuh, minyaknye abes, peluh penat berliter-liter mencurah ke bumi (hiperbola jek) tp dpt hasil sikit jek.. yela, itu dh rezeki die dpt ciput arituh.. yg tu xyah cakap la.. yg menjadi isu di sini ialah subsidi!! Tp, kalo hasil tangkapan byk pon, byk tu masih x seberapa..

Golongan yg macam ni lah yg perlu dibantu, diberi subsidi. Kesian mereka taw.. aku taw la mcm mane susahnye hidup mereka sbb aku tgk dgn mata aku sndiri.. Lagi2 yg ramai anak.. mane nk cekau duit nk sekolahkan anak2 mereka tu.. takkan lah nk biarkan ank2 nelayan mewarisi pekerjaan nelayan dari bapa mereka? Kalo mcm ni, bila nk maju?? Akan tercapaikah misi 2020? (Ade kaitan ke.. ade la kot)

Td, mase kt stesen bus aku sempat mengerling ke dada sebuah akhbar tempatan (baca headline jek, nama akhbar tu pon x sempat nk toleh). Tertulis kat situ pasal harga tambang bas yg turut naek gara2 kenaikan harga minyak.. JB-KL kalo x silap aku tambang baru ialah rm60, b4 rm 25.. naek lebih 100%. Tak ke gile tu. Mak aku berseloroh "Nnt bli basikal la, balik umah ngan basikal.. x guna minyak", disambut gelak beramai-ramai oleh aku, eQin, umi serta kakak n adiknye..

Ni petikan dari berita harian online, kata2 PM kesayangan kite sume

Abdullah berkata, pada Januari 2007, harga minyak mentah dunia hanya sekitar AS$50 setong. Bagaimanapun, 18 bulan kemudian harga minyak mentah meningkat lebih 150 peratus kepada hampir AS$130 setong dan pakar-pakar dunia menjangkakan harga minyak mentah dunia mungkin terus meningkat pada paras AS$200 setong.
Beliau berkata, situasi ini adalah cabaran utama negara pada hari ini dan kerajaan sesungguhnya amat prihatin terhadap perasaan dan taraf hidup rakyat. "Atas sebab itulah, kerajaan bertahan sebanyak dan selama mungkin untuk melindungi rakyat daripada kenaikan harga, namun harga komoditi dunia itu telah melonjak naik dengan terlalu tinggi dalam masa yang amat singkat,” katanya.


Wah, panjangnye aku membebel mlm ni.. almaklumlah, dh lame sgt x berblog.. kalo ikut hati, ade byk lg isi nk tulis ni tp rase cam mls plak..dh lenguh satu badan dh ni.. penat bertapa dlm bus pon x abes lg ni.. rase cam nk tido jek.. jom2~ jd sleeping beauty a.k.a putri tidur dlm bahasa indonesia ;)

You Might Also Like

0 komen