i miss abah



i miss him, sgt2. tak tahu kenapa, sayu je rasa hati ni. mcm nk nanges pon ade. sobsobsob :( aku x penah rindu abah mcm 2-3 arini.. biasanya rindu aku lebeh kpd ma tp kebelakangan ni abah lebih mendominasi sudut hati aku..

mungkin sbb cuti sem selama lebih kurang 2 bulan tu buat aku lebih rapat dgn abah. abah gave me his car and buy another one for him. he said he loves Waja more than that new CRV. aku ingat lg, mase Waja hilang arituh (2004) dia sedih sgt. sgt3! aku x penah tgk abah sesedih itu. stress sgt2. ditambah dgn atuk aku yg koma masa tu, jelas abah tertekan. tp abah maintain cool, dan aku tahu itu hanyalah luaran je..




selama cuti lebih kurang 2 bulan tu, abah banyak bercerita tentang sejarah. i mean kisah abah dulu-dulu. kenakalan abah masa kecik, macam mana ma and abah get married, mcm mana abah and ma survive dari xde pape kpd siapa mereka sekarang. honestly, i love the story-telling time. it makes me appreciate my family more. biasanya, hanya aku, ma and abah involved when the story-telling took place. adik-adik aku yg laen jarang2 je ikut sama, budak-budak (iwe and aje) suka maen, rini pulak sibuk buat tugasan masa cuti and helmie sibuk ngan praktikal.

i'm glad that i have abah as my father. only God knows how much i love him, adore him. abah dah makin x muda, kepala lebih byk uban dari rambut. dulu-dulu abah buat byk kerja untuk sara kami. mmg bz habis lah. abah jarang bawak kami jalan-jalan sbb abah lebih suka kerja. abah pilih kerja bukan kerana abah x sayang kami. abah pilih kerja sbb abah sgt sayangkan kami, supaya kami dapat makan makanan berkhasiat, supaya kami dpt pakai pakaian yg cantik, supaya kami dapat tinggal dalam rumah yang selesa, supaya kami dapat belajar dgn baik, supaya masa depan kami cerah.

ramai manusia otak cetek dengkikan kami. mengata itu mengata ini. tak pernah senang tgk orang senang. wahai manusia otak cetek, gunalah otak yang Allah anugerahkan itu utk berfikir. kami hidup senang hari ini sebab penat-lelah abah dulu. abah kerja kuat. bukan sejenis kerja yg abah buat. berjenis-jenis. kalau guna otak, mesti boleh fikir kan; kalau nak hidup senang, rajin-rajinlah banting tulang 4 kerat utk bela nasib sendiri. jgn asek nk harapkan emas berlian turun dari langit ketika sdg asek maen aji kt kedai kopi. kerja malas tp mahu senang. ape cer?

You Might Also Like

0 komen